ÉRTED HARAGSZOM, NEM ELLENED

Friss topikok

  • kvadrillio: A játékgépek betiltásából profitál a Szerencsejáték Zrt. Kaszálnak az állami kaszinók 2013. 3. 22.... (2013.03.24. 14:09) Egy kézfogás ára
  • Sarah Kovacs: Nemzeti Színházunkróllévén szó, mi a bánat az a :" Hungarian Showcase" Na ez a gusztustalanság . (2013.03.18. 07:20) 8 millió sültparaszt?
  • tamitom: Az a baj, hogy annyibe kerül a színházjegy, hogy az embernek nincs lehetősége kísérletezni, a műso... (2013.02.11. 11:08) A vágy villamosa gyorsan száguld

Címkék

RTL, a király?

2013.08.21. 15:29 kulturblogger

Az, hogy ma mindenki az Alföldi Róbert rendezte István, a királyról beszél, vitatkozik és kinyilatkoztat, nem azért van, mert olyan nagy a szegedi Dóm tér befogadóképessége, vagy, mert hetek óta a Szörényi-Bródy klasszikust játsszák a napfény városában. Nem! Hanem azért, mert augusztus 20-án este, ünnepi főműsorként az RTL Klub leadta az egész darabot.

Amin azért legalább annyira meg kell lepődni, mint Alföldi rendezésének néhány momentumán. Elsiklani fölötte pedig súlyos hiba lenne.

Már csak azért is, mert sajtótörténeti esemény részesei lehettek mindazok, aki látták a színházi közvetítést. Ugyanis 16 éves története során először, lényegében ezt tette a legnézettebb kereskedelmi csatorna. Az a csatorna, amelyik bő másfél évtizede olyasmivel hárította minden kulturális, vagy nem annyira kommersz program műsorra tűzését, hogy az nem érdekelné a célközönségét. Márpedig belőlük, pontosabban a nézettségből és az ez alapján számított reklámból élnek.

És, ha már reklám. Az RTL Klub augusztus 20-ai színházi közvetítése abból a szempontból is kuriózum volt, hogy kiderült: egy kereskedelmi tévén is lehet valamit anélkül leadni, hogy 20 percenként reklámot és heti műsorajánlót kellene a nézők arcába tolni.

Mindezek alapján persze adódik a kérdés, hogy eddig miért nem láthattunk színházi közvetítést az RTL Klubon? És miért pont ez az István, a király lett az első ily módon bemutatott produkció? Ne kapkodjuk el a választ!

Van ugyanis még egy rettenetesen fontos, és nem igazán érthető momentuma ennek a médiatörténeti színházi közvetítésnek. Ki látott már olyat, hogy egy jegybevételre törekvő színdarabot a premier után két nappal leadnak a legnézettebb kereskedelmi tévében? Az mondjuk a legkevesebb, hogy ha az augusztus 30-ai vagy 31-ei előadásra lenne több ezer forintos jegyem, azért most kicsit mérges lennék. Annak meg rettenetesen örülnék, ha mondjuk, a Madách Színház premierjeit másnap leadná valamelyik kereskedelmi csatorna. Persze, tudom, hogy ez nem lesz így, mert még egy vidéki színház sem engedheti meg magának, hogy mielőtt a jegyeladásból kifacsarná az utolsó lét is, ingyen bedobná a közösbe az egyébként pénzért is eladható darabját.

Tehát azt a kérdést is fel kell tennünk, hogy a nem kevés közpénzből megszületett új István, a király miként került ilyen gyorsan az RTL Klub műsorára? Azt ugye senki nem veszi be, hogy Alföldi X-faktoros szereplése apropóján történt itt valamiféle árukapcsolás?

Amennyiben az RTL Klubon a jövő héttől kezdve nem lesz látható legalább hetente egy olyan színházi közvetítés, amit nem szakítanak meg reklámok, akkor Kocsis Máté helyében erősen vakarni kezdeném a buksimat. Mert nézettségben és véleményformálásban ma Magyarországon az RTL Klub, a király, és lehet, hogy üzenni akartak valamit augusztus 20-án este. Még akkor is, ha maga az Alföldi által alkotott üzenet nem sikerült olyan átütőre, mint sokan tippelték.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kultura.blog.hu/api/trackback/id/tr805469718

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása